Grønnsakspletter

Disse grønnsaksplettene er perfekte som tilbehør til all middag, i matpakken, som snacks, som turmat med mer. Gode og næringsrike, og kan lages med de grønnsakene du vil! Passer fra ca. 10 måneders alder.

Du trenger:
1 1/2 dl raspet squash
1 dl raspet gulrot
1 egg
1/2 dl raspet ost
3 ss grovt mel
1 ts saltfritt krydder/urter (jeg brukte løkpulver, paprikapulver og pepper)

Riv squash og gulrot. Klem ut så mye vann av squashen som du får til, så den blir så «tørr» som mulig. Når du måler opp de raspede grønnsakene bør du klemme de sammen i målebegeret. Rør sammen alle ingrediensene til en klissete masse.

Ta en stor spiseskje røre, og form dette til en «kake» i ønsket størrelse, på et bakepapirkledt stekebrett. Jeg fikk 8 stk ut fra denne oppskrifta. Stek midt i ovnen på 180 grader i ca 15 minutter, snu så plettene og stek videre i 7-10 minutter til de er gyldne. Avkjøl på rist.

Kan oppbevares et døgn i romtemperatur eller et par dager i kjøleskap.
IMG_8512IMG_8515
Variasjon:
Bruk de grønnsakene du vil! Brokkoli (stilken er super å raspe!), blomkål, søtpotet, paprika, gresskar, kålrot, pastinakk osv. Urter og krydder gir ulik smak.

IMG_8518IMG_8517

Advertisements

20 thoughts on “Grønnsakspletter

  1. Nam! Igjen, kjempegode både for mor og baby ! nesten som en liten minipizza/omelett. takk for gode oppskrifter!!

  2. Jeg gav disse som middag til baby på 6 mnd, og det gikk strålende! Hun spiste 3 stk! Minus det som havnet på gulvet;) ingenting i veien for det?

    • Så herlig! Eneste er at ost som meieriprodukt anbefales fra 10 mnd pga fortrenging av jernrik mat, men det bør gå fint. Kan også lage de med mindre/uten ost om man vil (men da mister de litt av den gode smaken og gratineringen, syns jeg).

      • Hei Caroline,

        Beklager sent svar. Grunnen til at meieriprodukter er anbefalt fra 10 mnd er at de er mettende og uten jern. Det er fare for fortrenging av jernrik mat når babyen spiser seg mett på mat uten jern. Mens meieiesmør fører ikke til at de spiser mindre jernrik mat, det tilfører heller en god fettkilde til allerede jernrik mat som grønnsaker og middag. Og smaken er så god, at mange babyer vil spise enda mer av den jernrike maten fordi den smaker ekstra godt ;-)

    • Hei, det stemmer at det er en av funksjonene til egg her.. Du kan evt prøve med litt fiberhusk, eller chiafrø som har fått svelle i væske i 15-30 minutter. Dette skal binde. No egg kan muligens også brukes, har ikke erfaring med det til dette formålet selv.

  3. Jeg brukte en del mer grønnsaker, også 3 egg da. Men skulle de bli som kjeks, eller mer som lapper?

    • De blir ikke som kjeks. Og ikke som lapper heller forsåvidt, men har litt sprøere utvide. Det spiller forsåvidt ikke noen rolle hvordan de blir så lenge det faller i smak? :-)

  4. Skal disse bli myke? Bruker du varmluft? Uansett så ble mine kjempemyke og falt nermest fra hverandre. (Fulgte oppskriften.)

    • Hadde du ost i?

      Mine blir lett sprø på utsida, holder veldig godt sammen. Ikke opplevd det du sier eller fått tilbakemelding om det tidligere, så vet ikke helt hva det kan komme av dessverre. Hvis squashen ikke er tørr nok, kan jeg derimot se for meg at det kan bli løst.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s