Smoothier og fruktmos

Her kommer en lang liste over forslag på kombinasjoner til smoothie. Mange spør om dette, og er redd for å blande «feil» ting. Til det har jeg bare én ting å si: prøv! Hva tror du blir godt sammen? Smak underveis. Tør å prøve nye ting. Det blir sjelden feil med smoothie! Smoothie kan lages rå, eller man kan dampe/koke frukt og grønnsaker. Prøv deg fram. Selv kjører jeg alt direkte i blender/stavmikser uten behandling først. Godt moden frukt er alltid best.

Noen av kombinasjonene har mengdeforslag i parantes, men langtfra alle. Igjen: bare prøv deg fram. Det meste kan brukes fra 6 mnd eller når barnet begynner med fast føde. Noen kombinasjoner inneholder yoghurt, og kan utsettes til 10 mnd (evt. kan yoghurt byttes ut med f.eks. mandelmelk, kokosmelk eller havremelk). Honning skal aldri gis før 12 mnd.

Der det står juice anbefales fersk juice (ikke fra konsenstrat). Unngå nektar. Eplemost er fint. All smoothie kan lages med f.eks. havregryn, byggryn, quinoa, hirse, chiafrø, sesamfrø, eggeplomme osv for å øke næringsinnhold og justere konsistens.

Fremgangsmåten er:
vask og eventuelt skrell frukt/grønnsaker
kjør alt sammen i en blender/stavmikser

Alle kan fryses, men de med yoghurt bør da spises frosne som is. Yoghurt skiller seg når det tines opp.

 

 

Ananas, mango, gulrot eller squash, linfrø- eller kokosolje og havremel.
Ananas (1/3 stk), druer (10-15 stk), jordbær (7 store), banan (2 stk).
Ananas, mango, papaya, banan og appelsinjuice.
Ananas (100 g), papaya (100 g), banan (1/2), tørket fiken (2 stk, økologisk uten e-stoffer), naturellyoghurt (3 ss), malt ingefær (1 klype), appelsinjuice.
Ananas (1/2 stk), banan (2 stk), pasjonsfrukt (2 stk), ananasjuive (2 dl).

 

Avokado (1 stk) og banan (1-2 stk).
Avokado, banan, mango, havregryn, ingefær.
Avokado, havremel, litt tørket aprikos (økologisk uten e-stoffer).
Avokado (1 stk), banan (1 stk), eplemost/juice (2 dl), kvernede hasselnøtter (1 ss).
Avokado (1/2 stk), banan (1 stk), appelsinjuice (1 1/2 dl), valnøttkjerner (6 stk), kaldpresset olje (1 ss).

 

Banan og mango.
Banan, avokado og blåbær.
Banan, ananas, mango, appelsinjuice
Banan, jordbær, kiwi, havremel og kokosmelk.
Banan, jordbær og bringebær/blåbær.
Banan, jordbær, blåbær, mango, ananas og vaniljeyoghurt (unngå kunstig søtning).
Banan, ananas og kokosmelk.
Banan, ananas, blåbær og mango.
Banan, mango, bjørnebær, bringebær, granateple og god juice til ønsket konsistens.
Bananer, pasjonsfrukt, mango, kokosmelk, litt limesaft, hempfrø, sesamfrø og havregryn. Evt en dæsj eplemost.
Banan (1 stk), mango (1 stk), ananas (100 g), fruktyoghurt (2 dl, unngå kunstig søtning).

 

Blomkålhode (1 stk), pastinakk (1 stk), søtpotet (1 stk). Dampes, og spe med eplemost/eplejuice til ønsket konsistens.
Brokkoli (1/2 stk), skogsbær (200 g), appelsinjuice (3 dl).
Brokkoli (2 never), ananas (1/4 stk), pære (1 stk), persille eller sitronmelisse (1 liten neve), 2 ss kokosolje og eventuelt grønnkål (1 liten neve).
Brokkoli (100 g), grønnkål (1 neve), avokado (1 stk), sitronsaft (1/2 sitron), revet ingefær (1 ss), eplejuice/most (2-3 dl).

 

Blåbær og banan.
Blåbær, bringebær, pære, og banan.
Blåbær, banan, naturellyoghurt, eplejuice og havregryn.

 

Bringebær, pære og havregryn.
Bringebær, banan, havregryn og kokosmelk.
Bringebær og mango.

20140531-103125-37885658.jpg

Eple, blåbær og mynte.
Eple, banan og jordbær.
Eple, pære og mango.
Eple, pære, skogsbær og mango.
Røde epler, gule epler, gulrot, linfrøolje og havremel.
Eple, banan, gulrot og appelsin.
Eple, mango, kokosolje og mynte.
Eple, pære, blåbær, banan, tørket aprikos (økologisk uten e-stoffer), havregryn, sitron.

 

Fersken, eple og mango.
Fersken, banan og ananas.
Fersken, pære og kiwi.

 

Gulrot, paprika og eple.
Gulrot, appelsin og ingefær.
Gulrot, appelsin og sitron.
Gulrot (1 stk), ananas (2 skiver), mango (1/2 stk), appelsinjuice (1 dl).
Gulrot (1 stk), jordbær (3 never), rød paprika (1/2 stk), appelsinjuice (2-3 dl).

 

Grønnkål (1 neve), kiwi (4 stk), pære (2 stk), agurk/avokado (1/2 stk), paranøtter (4-6 stk), revet ingefær (1 ts), eplejuice/most (5 dl).
Grønnkål, banan, eple, pære, ananas, litt lime, gojibær og vann (til ønsket konsistens).
Generell fremgangsmåte for grønn supersmoothie

IMG_7563

Jordbær, blåbær og banan.
Jordbær, blåbær, eple og banan.
Jordbær, mango, banan, havregryn, chiafrø, kokosolje og eplejuice/eplemost.
Jordær, vaniljeyogurt (unngå kunstig søtning) og banan.
Jordbær (frosne, 1 neve), frosne blåbær (1 neve), banan (1/2-1 stk), yoghurt naturell og en klype ceylonkanel.
Jordbær (2 never), naturellyoghurt (2 dl), honning (1 ss, NB: 12 mnd +), frisk mynte (2 never).
Jordbær (1 neve), mango (1 stk), ananas (1/4 stk), naturellyoghurt (1 dl), ananasjuice (2 dl).

 

Kiwi, ananas og banan.
Kiwi, pære og mango.
Kiwi, druer og banan.
Kiwi (4 stk), banan (1 stk), appelsin (1 stk), kulturmelk naturell (5 dl), sitronsaft (1 ss), frisk basilikum (1 ss).
Kiwi (2 stk), banan (2 stk), blå druer (1 neve), eplejuice/most (2 dl).

 

Mango (2 stk), eple (4 stk) og banan (2 stk).
Mango, chiafrø, ananas, banan, og kokosmelk.
Mango (1 stk), eple (1 stk), pære (1 stk), banan (1 stk), litt skogsbær.
Mango (1 stk), kiwi (2 stk), banan (1-2 stk), pære (1 stk) og druer (til riktig konsistens).
Mango (1 1/2 stk), appelsinsaft (1 appelsin), kokosmelk (1 dl), frisk ingefær (1/2 ts), honning (1 ss – NB: 12 mnd +), frisk mynte.
Mango (1 stk), grapefrukt (1 stk), bringebær (1 neve), appelsinjuice (2 dl).

20140329-144428.jpg

Papaya, persimon/sharon, eple og banan.
Papaya, kiwi og banan.

 

Paprika (1 stk gul), ananas (3 skiver), appelsinjuice (2 dl), kvernede hasselnøtter (1 ss).
Paprika (1/2 stk rød), jordbær (3 never), gulrot (1 stk), appelsinjuice (3 dl).

 

Persimon/sharon, mango og bringebær.
Persimon/sharon og eple.

 

Pære og blåbær.
Pære og kiwi.
Pære (2 stk), mango (1 stk) og cantaloupemelon (1/2 stk). Havremel/gryn til ønsket tykkelse.
Pære, jordbær, eple, kokosmelk og kaldpresset olivenolje.
Pære (1 stk), banan (1/2 stk), dadler (4 stk økologisk uten e-stoffer), havregryn (3 ss).

Advertisements

21 thoughts on “Smoothier og fruktmos

  1. Hei Oda! Her var mange gode tips. Jeg lurer på to ting. Hva anbefaler du, hjemmelaget smoothie laget av ikke-økologisk frukt, eller kjøpesmoothie som er økologisk? Jeg skreller og vasker, men tenker at mye av sprøytemiddlene ligger vel inne i selve frukten/grønnsaken!?
    I tillegg lurer jeg på hvilket smør du anbefaler å bruke på brødskiva til de små?

    • Hei Anna!

      Tja, det har jeg ikke noe godt svar på.. Det vil være rimeligere å lage hjemmelaget økologisk, enn å kjøpe økologisk :-) Ellers kan du ta en titt på hvilke matvarer som typisk inneholder mye og lite sprøytemidler, for å velge hva du ønsker å kjøpe økologisk. Her for eksempel: https://www.realfoodgirlunmodified.com/dirty-dozenclean-15-3/

      Anbefaler meierismør, da dette er et naturlig produkt mens margarin er fremstilt av raffinerte oljer.

  2. Hei😃 veldig mange gode tips her.
    Men lurer på om jeg kan bruke havremel i fruktmos/ smoothie uten å koke? Hvordan gjør jeg det da i tilfelle ???

    • Hei Kirsti, havremel kan du bruke uten å koke. Bløtlegg det i litt vann først, eller direkte i smoothien. Det trekker litt væske og kan bidra til å tykne en litt tynn blanding for eksempel. Bør få stå litt før den serveres.

  3. Hei :)
    Takk for masse gode tips på bloggen din! Om jeg skal bruke chiafrø eller andre frø i smoothie, hvordan går jeg frem? Hvor lenge bør de bløtlegges? Og må jeg gjøre noe mer med de?

    • Ja, bruker alt sammen. Noen ganger vil jeg kun ha det tykke, eller evt det tynne. Da bruker jeg resten i noe annet :-) foretrekker forøvrig kokosmelk på kartong, og de skiller seg ikke på samme måte

  4. Hei, super innspirasjon!
    Lurer på hvilen yoghurt som er bra å gi til en på 7mnd, og om smoothie med yoghurt og/eller kokosmelk kan fryses?

    • Yoghurt og melkeprodukter anbefales ikke til en så liten baby – men først fra tidligst 10 mnd pga fortrenging av jern og hemming av jernopptak. Kokosmelk kan du fint bruke :-) bruk da de helfete variantene (ikke light), og velg renest mulig – altså uten unødvendige tilsetninger.

  5. Hei, har nettopp laget en batch med eple, pære, banan, mango, kiwi, bittelitt naturell yoghurt og quinoa. Ble kjempegodt! Hvor lenge kan fruktmos/smoothiene oppbevares i frysern?

    • Ren frukt og bær kan du ha 1 års tid i fryseren, da det er så å si fritt for fett. Tenker at den kombinasjonen du beskriver over holder hvertfall 6 mnd :-) høres godt ut!

  6. Hei! Kan persimon fryses i «ren» form eller må den være i en mix for å tåle frysing?
    Det er så mye persimon på tilbud nå så det hadde vært fint å fått litt ekstra tips på bevaringsmetoder:)

    Mvh Kristin

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s