Smaksprøver til baby

Et spørsmål jeg ofte får er – hva kan man gi til de minste barna som smaksprøver?

Det er veldig kjekt å la barna smake på én og en smak, både for å venne de på hva hver enkelt råvare smaker – og fordi man da lett kan oppdage eventuelle reaksjoner. Angående hva det enkelte barnet tåler – her må man bare prøve seg fram. Noen kan reagere med hard mage på avokado, andre kan bli løs i magen. Ut fra et allergiståsted er det uansett ingen grunn til å vente med introduksjon av matvarer, så her må man prøve seg fram og finne ut hva som passer for hvert enkelt barn. Får babyen en mild reaksjon kan man vente en uke eller to og prøve igjen.

WHO og Helsedirektoratet anbefales fullamming i 6 mnd. Noen velger å begynne med smaksprøver før dette, men det bør ikke innføres fast føde tidligere enn 4 mnd. Smaksprøver er små. 1 ts til å begynne med. Morsmelk (eventuelt erstatning) bør være det som utgjør måltidene.

Det kan være lurt å innføre nye matvarer på dagtid, da slipper man at en eventuell reaksjon går hardt utover nattesøvnen. Man kan gjerne tilby mange ulike typer matvarer, det er spennende med smaker. Men som nevnt, jeg anbefaler å bruke god tid på å la de få én og en smak før man blander.

Frys ned grønnsaksmos, fruktmos og mer i isbitformer. Flytt de frosne isterningene over i fryseposer, så er isbitformene klare til bruk igjen. Dette er helt supert for smaksprøver, da de bare spiser en liten ts eller to. Én isterning er en smaksprøve. Du slipper å kaste mat dersom ting ikke faller i smak. Og du kan lett ta opp isterninger av ulike smaker og blande sammen når det er tid for det.

Under kommer forslag på hva man kan gi til en baby når de begynner med den første maten. Det finnes garantert flere også!

 

Dampede/kokte grønnsaker

– søtpotet
– brokkoli
– blomkål
– romanesco
– pastinakk
– gulrot
– gresskar i alle varianter
– squash
– kålrot
– persillerot
– mais
– tomat (kan være litt kraftig alene, så prøv gjerne et par andre grønnsaker før tomat)
– erter og sukkererter
– jordskokk
– paprika

– potet (unngå stavmikser) – kan blandes med litt eple dersom det ikke faller i smak

Vent med spinat, rødbete, selleri og nesle til 12 mnd. Dette pga. nitrat som omdannes til nitritt og hemmer oksygenopptak. Bittelitt er ikke direkte farlig, men det rådes til å begrense dette før ettårsalderen. Finnes mye annet godt å gi! Løk, kål, erter osv er greit, man må bare prøve seg fram i forhold til eventuelle luftplager hos det enkelte barnet. Har babyen sensitiv mage kan man vente litt med typisk luftdannende mat.

 

Rå grønnsaker

– avokado
– squash
– tomat (kan være litt kraftig alene, så prøv gjerne et par andre grønnsaker før tomat)
– agurk
– paprika

 

Frukt

– fersk aprikos (kan være syrlig på smak)
– banan (godt moden banan er søtere på smak og lettere på magen)
– eple
– mango
– pære
– plommer
– melon i varianter (honningmelon inneholder ikke honning)
– fersken
– nektarin
– mango
– papaya
– ananas
– kiwi
– druer
– persimon / sharon
– appelsin, klementin

Sitrus og tropiske frukter er greit, men de kan være sure for magen så greit å prøve forsiktig. Prøv gjerne endel annen frukt før du begynner med sitrus/tropisk frukt.

 

Tørket frukt

– aprikos
– svisker
– fiken
– dadler

Supert for magen! Velg økologisk tørket frukt da disse ikke inneholder e-stoffer som svoveldioksid. Får kjøpt på helsekost, Coop (Änglamark-serien), ICA (ICA sin egen øko-serie), Meny…

Fremgangsmåte for mos av tørket frukt

 

Bær

– blåbær
– bringebær
– bjørnebær
– rips
– jordbær
– stikkelsbær
– solbær

 

Hjemmelaget grøt

– hirse
– emmer
– enkorn
– bokhvete
– havre
– quinoa
– spelt
– rug
– rismel og maismel (bør ikke være hovedgrøt da disse er jernfattige)

Oppskrifter på babygrøt

Annet

– bløtkokt eggeplomme

– byggryn
– linser og bønner
– fullkornspasta
– ris
– quinoa
– couscous og bulgur

– fisk (ren filet)
– kylling (uten saltlake/marinade)
– storfekjøtt, annet kjøtt.

Byggryn og annet tilbehør er fint å tilføre i mat når man begynner å sette sammen hele måltider. Det er også helt supert som fingermat, hvor barnet plukker opp og spiser maten selv. Når man begynner å introdusere kjøtt/fisk bør dette være rene produkter uten tilsatt salt, konserveringsmidler osv. Følg med at magen henger med før du begynner med store måltider.

IMG_3332.JPGFingermat er så gøy! Føler meg som supermann

Advertisements

9 thoughts on “Smaksprøver til baby

  1. Er det ok å gi sjøfolk grøten med fløte, raps og solsikkeolje til baby på 4mnd? Fikk beskjed av Hs og gi grøt med gluten med engang.. Men finner ikke grøt regnet for 4mnd med gluten. Eventuelt, tips til hvordan jeg lager det? Takk 😊

  2. Hei!

    Introduser en og en matvare av gangen, sier man. Jeg skjønner at det er for å kunne si hva som forårsaker en evt. reaksjon? Tenker bare på ferdig-glassene og oppskriftene som står i brosjyren til Helsedirektoratet, som den første maten fra 4-6 mnd, er jo nettopp feks grønnsaksmoser av flere typer grønnsaker. Kan man ikke da blande litt, eller bør jeg introdusere f.eks. potet og eple hver for seg før jeg lager en blandingsmos?

    Start rolig, og øk antall teskjeer. Menes det da at man skal gjøre det slik for hver nye ting man introduseres? Eller bare i starten? Tenker at det vil bli tidkrevende og tungvint etter hvert – ønsker at han skal smake på så mye som mulig så tidlig som mulig :)

    Og – til slutt – ville du introdusert en matvare av gangen over flere dager før du begynner med en ny? Eller kan man la de få flere smaksprøver om dagen på ulike tidspunkt?

    Ja, mye spørsmål dette men håper du kan svare :-) TUSEN TAKK for en flott blogg. Denne kommer jeg til å bruke mye!

    • Hei Anne!

      Det er ingen fasit her, dette er bare litt tips. Så alle finner sin egen vei og måte å gjøre dette på. Den store fordelen ved å introdusere rene smaker er, etter min mening, at barnet får bli kjent med hver enkelt matvare alene. Hva brokkoli smaker, hva søtpotet smaker, osv. At ikke alt de spiser serveres som en uidentifiserbar lapskaus ;-) glassene smaker klin likt uansett hva som er i de, mens med hjemmelaget kan man variere mye mer og gi skikkelige smaker. I tillegg er det, som du nevner, kjekt i forhold til eventuelle reaksjoner. Må jo ikke gjøre det sånn med all mulig mat, men jeg syns selv det er kjekt å la de smake så mye som mulig alene. Betyr ikke at de må spise ren gulrot hver dag i en uke, før man prøver noe annet altså!

      Med rolig start tenker jeg først og fremst på at man ikke bør bruke for store mengder til de første smakene – magesekken deres er veldig liten og mat er uvant. Et tips i forhold til de små smaksprøvene: lag store porsjoner av én og en grønnsak/frukt osv. Frys de ned i isbitbrett (etter de er fryst, flytt terningene over i fryseposer så er formene klar til bruk igjen). En isbit er en perfekt smaksprøve! Ettersom du begynner mer større porsjoner av mat generelt, kan du f.eks. tilby en ny smaksprøve før du gir et større måltid av «kjent» mat, eller etter du merker at barnet tåler det meste og at magen henger med, kan du gjerne gi litt mer enn én teskje. Har du begynt med mat? Du finner fort ut av dette når dere holder på, og det aller beste er å lytte til barnets behov. Noen bruker lang tid, mens andre går raskere fram.

      Helt til å begynne med kan du f.eks. gi smaksprøve på søtpotet én dag, og så ta et par dager pause. Bare for å la magen ha en sjans til å henge med. Så kan du prøve søtpotet igjen, eller f.eks. pære. Eller så kan du bruke samme matvare to dager på rad. Etter hvert kan du gi smaksprøve på flere ting på samme dag, f.eks. måltid til middag, og smaksprøver til lunsj. Eller så kan du gi ulik mat hver dag etter hverandre. Det er – som du ser – virkelig ingen fasit :-)

      • Tusen takk for utfyllende svar og gode tips :-)

        Min baby er 4,5 mnd. og jeg har gitt smaksprøver på gulrotpure, pæremos, en stor pærebit og en sitronskive :) Ønsker han skal få smake på mye forskjellig, når han viser at han ønsker det såklart, da jeg har tro på at det har en sammenheng med «kresenhet». I dag vil jeg prøve en skje hirsegrøt :) Men det er såklart som du sier, bare å føle etter hvordan han reagerer og hvordan magen håndterer denne nye maten!

        Helsedirektoratets brosjyre f.eks. er jo ikke up-to-date i det hele tatt ift. å introdusere gluten gradvis, gjerne fra 4 mnd, og at man ikke nødvendigvis MÅ ha et stadie med BARE grøt, mos og pureer. Håper de reviderer snart!

        Ikke rart man blir usikker i denne jungelen!

        Takk igjen!

        Anne

    • Hei Hanne, potet kan bli veldig «limete» i konsistensen pga stivelsen. Går bedre om du blander det sammen med noe annet før du moser, men aller best å bare mose med gaffel eller potetstapper :-)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s