Nok jern i hjemmelaget grøt?

Jern i hjemmelaget grøt – får barnet mitt nok?

Babyer har et medfødt jernlager som varer i omtrent 6 måneder. Etter dette trenger de jern gjennom kosten, mer enn det de får tilført via melk. Jern fra morsmelk er veldig lett tilgjengelig for opptak i barnekroppen, men det er ofte ikke nok til vekst og utvikling når babyen krever mer.

Det er viktig å gi babyen jernrike matvarer. Gode kilder til jern er blant annet:

  • Kjøtt (spesielt rødt kjøtt) og innmak
  • Fet fisk som makrell, sild, laks og sardiner
  • Fullkorn, spesielt havre, hirse og quinoa)
  • Tørket frukt som aprikos, svisker og fiken
  • Frukt og grønnsaker med kraftig grønnfarge (kiwi, brokkoli..)
  • Bær og belgfrukter

Animalsk jern tas bedre opp enn vegetabilsk jern, og jern fra kjøtt bidrar til at jern fra planteriket tas opp bedre. Vitamin C øker opptaket av jern i kroppen, mens melkeprodukter (kalsium) hemmer opptaket. Det er derfor lurt å gi mat rik på vitamin C sammen med jernrik mat, og vente med meieriprodukter til 10 mnd (kumelk som drikke fra 12 mnd). Ett av dagens jernrike måltid kan gjerne gis helt uten melkeprodukter, og sammen med mat rik på vitamin C.

Hvis man lager grøt av jernrike kornslag og gir middag av jernrike matvarer bør dette kunne dekke babyens jernbehov. For å øke jernmengden i kosten kan man ta noen grep:

  • Lag babygrøt av jernrike kornslag som hirse, havre, quinoa, amaranth… Unngå rismel, maismel og semulegryn i det daglige. Bløtlegg mel/gryn/korn før du koker grøt – dette gjør jernet mer tilgjengelig. Bruk eventuelt morsmelk/-erstatning når du tilbereder grøten.
  • Gi C-vitaminrik mat i forbindelse med jernrike måltid. For eksempel: mos av økologiske tørkede aprikoser/fiken/svisker til grøten. Disse er dessuten jernrike i seg selv. (Rå) Paprika inneholder mye vitamin C, og er supert til brødmat og middag!
  • Lag middag av jernrike grønnsaker og bruk jernrike proteinkilder som storfekjøtt, fet fisk, leverpostei, lever, innmat osv. i matlaginga.
  • Ikke gi kumelk som drikke før barnet er 1 år (kan brukes i matlaging fra ca 10 mnd). Dette kan fortrenge jernrik mat fra kosten, og kalsium hemmer jernopptaket.

En oversikt over jerninnhold i noen utvalgte matvarer (oppgitt per 100 g):

Jernberiket kjøpegrøt (tilfeldig plukket fra butikkhylla) – 7,5 mg

Havregryn – 3,7 mg
Sammalt hvetemel – 4,1 mg
Quinoa – 4,6 mg
Hirse – 4,8 mg
Havrekli – 5 mg
Havremel – 5 mg
Amaranth – 7,5 mg

Brokkoli – 0,7 mg
Grønne bønner – 1,2 mg
Dadler – 1,3 mg
Frosne erter – 1,3 mg
Grønnkål – 1,7 mg
Rå asparges – 2,1 mg
Karbonadedeig – 2,1 mg
Svisker – 2,9 mg
Tørket aprikos – 4,1 mg
Tørket fiken – 4,2 mg
Tørre erter – 4,7 mg
Tørre brune bønner – 5 mg
Leverpostei – ca 6-9 mg

Grøt av ca 30 g hirse (tilsvarer pulver til 1 porsjon kjøpegrøt) vil gi ca 1,5 mg jern. Tilsetter man i tillegg 15 g tørket aprikos vil det gi ytterligere 0,6 mg jern. Da har man 2,1 mg – nesten samme mengde som en porsjon kjøpegrøt som har 2,5 mg jern. Gir man i tillegg litt svisker som mellommåltid og et par paprikastrimler sammen med leverposteibrødskiva er man kjapt opp i samme mengde jern som i kjøpegrøt. De som lager hjemmelaget babymat har ofte et større fokus på jern i maten og velger jernrike matvarer til middag (og andre måltider). Ferdigmat på glass har oftest under 8 % kjøtt eller fisk, mens med hjemmelaget mat kan man øke dette.

Et alternativ kan være jerntilskudd. Dette er ikke noe norske myndigheter anbefaler (blant annet pga at jernberiket grøt er så vanlig), mens i Danmark er det vanligere med hjemmelaget grøt, og der anbefaler de 8 mg jerntilskudd daglig mellom 6-12 måneder. Skal man bruke jerntilskudd kan jeg anbefale Nycoplus Neo-fer mikstur som har 9 mg jern per ml. Kjøpes på apotek. Denne inneholder toverdig jernfumarat, som er en veldig lettabsorberbar jernform. Også samme form for jern som er tilsatt i kjøpegrøt. Likevel vil jeg ikke anbefale å blindt gi jerntilskudd, men helst snakke med lege/annet helsepersonell først. Man kan tross alt få for mye jern også!

Advertisements

9 thoughts on “Nok jern i hjemmelaget grøt?

  1. Tusen takk for tips. har vært bekymra for min lille og stresset med at han får for lite jern tross svisker, hirse, eggeplomme og kjøpegrøt, ikke lett når det ikke går ned en halv porsjon grøt per måltid, vanskelig å komme opp i 8mg totalt da!!. nå skal jeg kjøpe tilskudd så slipper vi denne byrden hver dag. tusen takk!!

    • Husk også at de kan få for mye jern, så rådfør deg gjerne med helsesøster eller lege før bruk :-) doseringen på flasken skal ikke følges, da den gjelder for barn og voksne med jernmangel.

      Kjempefint at du tenker på jern i maten :-)

  2. Flott innlegg! Utrolig mye og nyttig info for oss med en gutt på 6 mnd. og som endelig skal kaste oss uti med å lage mest mulig hjemmelaget mat. Har nemlig prøvd et par ferdigmat på glass, og han likte det ikke i det hele tatt!

    Har du forresten skrevet noe om hvilke krydder man kan bruke i mat for barn fra 6 mnd. og oppover?

  3. Hei Oda! Jeg har en gutt på litt over seks månede. Jeg har bodd i Danmark i mange år og der vet jeg at de anbefaler jerndråper fra 6-12 mnd som du skriver.

    Har ikke så lyst til å basere kosten hans på Nestlegrøt… Han er mer glad i middagsmat, leverpostei, frukt og grønnsaker, så jeg tenker å nøye meg med hjemmelaget grøt til frokost/formiddagsmat (hvertfall 1 gang om dagen). Jobber med å blande kjøpt/hjemmelaget grøt for å få han til å like hjemmelaget (har prøvd det meste siden 4,5 mnd).

    Jeg har spurt helsesøster om jerntilskudd og hun kunne ikke gi meg noe klart svar bortsett fra at Helsedirektoratet anbefaler jernberiket grøt… Så den veiledningen føler jeg meg ikke så imponert over.

    Har Neo-fer nycoplus 9mg/ml, som jeg har lyst til å gi for å være sikker. Men det var ikke i dråpeform som jeg trodde. Kan jeg bare tilsette det i maten hans? Og bør jeg bestille time til fastlege for å få henne til å skrive ut noe? Har rådført meg med leger på privaten, men de er danske… Og de sier 8 dråper. Men dette er ikke i dråpeform som sagt.

    Viktig å understreke at han er normalvektig og ble født på termindato. Og jeg ammer, og har hittil ikke gitt MME.

    • Hei Anne!

      Så godt å høre at gutten din er glad i middag, grønnsaker m.m. Det er viktig å tenke på kostholdet som helhet, og ikke kun på grøten. Hjemmelaget middag inneholder gjerne flere ganger så mye jern (og andre mineraler og næringsstoffer), enn hva kjøpeglass gjør. Bruk gjerne kjøttkraft i maten, det er ultranæringsrikt og gir veldig god smak til middag og grønnsaksmos.

      Når det kommer til grøt passer du sikkert på å bruke jernrike kornslag og bløtlegge? Da har du kommet et stykke på vei. På Neo-fer-miksturen står det dosering bakpå, men den er beregnet på de som allerede har mangler. Der ser du at 1 ts gir 45 mg jern, som er omtrent 5 ganger så mye jern som det anbefalte totalinntaket av jern. For mye jern er jo heller ikke bra. Så ville gitt maks 1/5 ts, men da dekker du totalbehovet for hele dagen så sånn sett er det ikke nødvendig med verken hver dag, eller så mye.

      Er du bekymret for jernmangel er en blodprøve den sikreste måten å få svar. Men folk som lager hjemmelaget mat til barna, lager som regel veldig næringsrik, variert og god mat som gir mer enn nok at alle næringsstoffer :-) Variasjon er nøkkelordet!

  4. Hei Oda!

    Takk for svar :) Ja når det kommer til grøt får han et måltid på formiddagen, og da bløtlegger jeg over natta. Når jeg skal jobbe igjen om noen uker (da er han 7 mnd) anbefaler HS å lage formiddagsgrøten på mm eller evt mme etter hvert (og hvis det blir en mme-grøt om dagen så får han vel i seg mer jern av det også vil jeg tro?).

    Ja, jeg tenker bare å ta en totalvurdering ila en dag, og maks gi 1/2 ml (halv dose av danskenes anbefaling) om jeg synes han har hatt en «dårlig jern-dag», hvertfall før han evt skal få et mme-måltid om dagen.

    Interessant dette med jern, danskene gir jo også grønt lys for melkeprodukter o.l. ved 6 mnd, og bryr seg ikke om å anbefale bløtlegging av kornet, sånn sett har de jo valgt en «lettvintløsning» på dette med jern…

    Takk igjen – du er super :)

    • Hvis du lager grøt med mm/mme er det fint. Da koker du den bare ekstra tykk og sper ut med melk like før den skal spises. :-) veldig fint med fokus på jern (og næringsrik mat generelt!), det gir barna den beste starten i livet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s