Kjøpt inn mel

Hei på dere :-)

Nå har jeg fått tak i mel til babygrøten! Har kjøpt hirse-, mais- og rismel. Mais- og rismel finnes i matbutikker med stort vareutvalg. Jeg kjøpte rismel på Meny, men de var tomme for maismel da jeg var der. Jeg har også vært innom både ICA Supermarked, Bunnpris Gourmet, Coop Mega og Rimi for å sjekke ut tilgjengeligheten. De hadde ikke de aktuelle melene hos noen av dem. Skulle gjerne likt å vite om Coop OBS har det?!

Det aller enkleste er vel å gå i en helsekostbutikk, der har de stort vareutvalg. Jeg fant både maismel og hirsemel i en stor Life-butikk. Hirsemel var vanskeligst å få tak i. De hadde hirseflak både på Meny og flere helsekostbutikkeer jeg var innom, men ikke mel. Vil tro det går an å kjøre hirseflak i en blender og lage mel selv, men nå i begynnelsen vil jeg slippe den ekstra jobben. Etter hvert som Olav vokser vil han også venne seg på mer kornete grøt og da blir hirseflak perfekt. :-)

Det finnes flere nettsider som selger mel, jeg fant hirsemel her, maismel her og her, og rismel her og her. Har ikke bestilt fra noen av sidene selv, så vet ikke noe om fraktkostnader, leveringstid osv.

IMG_1922

Alle disse melene er helt glutenfrie, noe som er ideelt for en ømfintlig babymage. Hirsemelet er spesielt jernrikt, og jernrik kost er viktig for babyene når fast føde innføres.

Litt om jern:

Fra barnet er ca. 6 måneder vil ikke morsmelk være tilstrekkelig for å dekke næringsbehovet, og særlig jernbehovet (babyens jernlager tømmes vanligvis innen 6 måneder). Jern fra animalske kilder tas lettere opp enn jern fra vegetabilske kilder, men man starter jo ikke med kjøtt til babyen så tidlig. Vitamin C øker jernopptaket, og å bløtlegge melet før grøten lages vil også øke jernets tilgjengelighet. Det er gunstig å tilsette frukt eller bær rike på jern eller vitamin C til grøten for å bedre opptaket. Tørket frukt er rik på jern, særlig tørkede aprikoser. Mos av tørkede aprikoser kan derfor tilsettes i grøt både som kilde til ekstra jern, vitamin C og som naturlig søtning da babyer er vant til søtsmak fra morsmelk.

Kommer tilbake med oppskrifter på hirse-, mais- og risgrøt! :-)

– Oda

10 thoughts on “Kjøpt inn mel

  1. Det ser og høres bra ut, Oda :-D
    Når skal du begynne å gi han grøt? Litt før han er 6 mnd eller når det nærmer seg halvtårsdag?

    • Vi begynner nok med faste grøtmåltider når han er ca. 6 måneder, hvis han ikke får behov før det. Men vi har lyst til å gi han smakebiter av både grøt, frukt og grønnsaker nå fremover sånn at han venner seg på ulike smaker!

  2. Skjekket nettstedet for å kjøpe mel, frakten kostet like mye som melet. Så ber ringte vi nermeste helsekost utkikk for å høre om de hadde det inne. Å det hadde de!

  3. Hei Oda!
    Min datter på 5,5 mnd vil ikke spise grøt.
    Jeg har prøvd flere varianter av de ovenfor uten hell.
    Jeg har også tilsatt fruktmos for smakens skyld, men når grøt er hovedingrediens, vil hun ikke ha.
    Hun liker dog alt annet av mat vi har prøvd, både varmt og kaldt.
    Jeg lurer derfor på, er det helt bak mål å tilsette litt bløtlagt havremel i avokadopure hvor jeg fra før har i avokado, mango, banan og kokosolje?
    Jeg vil jo gjerne at hun skal få i seg litt frø og korn.
    På forhånd takk for svar :)

    • Hei! Er det noen spesiell grunn til at du ønsker å tilby kornvarer? Når babyen ikke ser ut til å like det finnes det massevis av gode alternativer som er både mer lettfordøyelige og næringsrike :-) for eksempel masse ulike grønnsaksmoser! Her kan du tilsette god næring i form av fett (meierismør, kokosolje eller kaldpresset olivenolje), eggeplomme (norske egg), og/eller kjøttkraft. Ultranæringsrikt, og kan gjerne falle bedre i smak :-) Ellers er denne god: https://lagbarnemat.wordpress.com/2013/10/18/tips-til-kveldsmat/ – gjerne med kokosolje i :-)

      Masse forslag til ting du kan gi babyen: https://lagbarnemat.wordpress.com/2014/11/15/smaksprover-til-baby/

      • Jeg bruker mange av oppskriftene her inne, både frukt- og grønnsaksmos.
        Er det vanlig å tilby middag (grønnsaksmos) til frokost f.eks?

        Jeg tester ut oppskriften du la ved, tusen takk!

        Tja, grunnen til at jeg vil tilby henne det er vel fordi jeg syns det er vanskelig å komme på egnet mat til frokost og kveldsmat.

        Et spørsmål til, som handler om no helt annet vel og merke.

        Kan jeg røre inn eggeplommer i maten før jeg deler det i porsjoner og fryser det?
        Og vet du hvor mange eggeplommer som anbefales per oppskrift med f.eks miste grønnsaker.

        Igjen takk, dette er en veldig ispirerende side som motiverer til å lage all mat selv. Veldig gøy 😊

  4. Grønnsaker kan veldig fint være både frokost, lunsj, middag og kvelds :-) er ikke bare til middag man kan bruke det. Men forstår at det krever litt mer når vi er her i Norge er så vant til at grøt «skal» utgjøre 3 av dagens måltider. Godt at vi får utvidet horisonten litt :-) Dersom hun sitter godt oppreist på fang/i barnestol kan du også servere matbiter, f.eks. omelett, myk eggerøre, brødbiter, dampede grønnsaker, fiskebiter m.m.

    Du kan fryse maten etter tilsetting av eggeplomme. En eggeplomme kan gjerne være i en porsjon, men her er det ingen fasit – og det kommer også an på hvor store porsjonene er. Eggeplomme kan forsåvidt serveres alene også, god og mild smak som mange babyer liker :-)

    • Åååå jeg blir glad når jeg leser dette.
      Hun elsker alt av grønnsaksmos vi har prøvd og nå innfører jeg dette til mer enn middag, takk!
      tusen takk for info og god sommer!

Legg igjen en kommentar

